Nieuwsbrief van 22 februari

Beste City Deal partners,

 

Komende donderdag 4 maart hebben we de hele dag weer werkgroepsessies. Jullie hebben daarvoor een outlookuitnodiging gehad met de links voor deelname en het programma. Stuur die gerust door naar collega’s in je eigen organisatie. We hebben een paar aandachtspunten voor komende bijeenkomst en we hebben een nieuwe (potentiële) partner: Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven.

 

1. In de ochtend: City Deal voor nieuwe partners

Speciaal voor alle mensen die nieuw zijn aangehaakt bij de City Deal beginnen we van 8.30 tot 9.00 uur met een presentatie waarin we de inhoud van de City Deal uitleggen. Wat verstaan we onder ‘smart city’, de context en de uitgangspunten. 

 

2. Belangrijk: feedback kwaliteitsteams (16-18 uur)

Na de werkgroepsessies (vanaf 16.00 uur) sluiten voor de eerste keer de kwaliteitsteams bij ons aan. Zij houden ons scherp op wat we doen, zodat we het wiel niet opnieuw uitvinden en tunnelvisie voorkomen. We hebben de volgende kwaliteitsteams: Algemeen, Ontwerp, Technisch, Juridisch en Publieke en democratische waarden. De kwaliteitsteams spreken elke 4 maanden (3 x per jaar) met alle werkgroepen.

We doen dit als volgt. We beginnen met een pitchcarrousel (op volgorde van werkgroepnummer), waarin de kartrekkers (of een vervanger) van de werkgroepen het instrument in 4 minuten pitchen, volgens dit format: 

  1. Aanleiding, doel en procesvraag van het instrument
  2. Waar is de werkgroep nu mee bezig? 
  3. Waar lopen jullie vast? Of wat hebben jullie nodig voor de komende periode?

Daarna geven de kwaliteitsteams feedback op de pitches in de feedbackrondes van 17.00 – 18.00 uur. Zorg dat er minimaal 1 tot 2 personen van de werkgroep hierbij aanwezig zijn. 

 

Hoe we dat precies organiseren kun je lezen op DMI, klik hier om het bericht te lezen.

 

Programma op 4 maart

Plenair (Zoom-kanaal 1 – https://bit.ly/zoomkanaal1)

8.30 – 9.00 uur – Introductie voor nieuwe partners: dit is de ‘slimme stad’

9.00 – 16.00 uur – Werkgroepen (je hoeft alleen aan je eigen werkgroep mee te doen)

 

Zoom-kanaal 1 https://bit.ly/zoomkanaal1

9.00   – Werkgroep 1 Aanbesteden Urban Data Platform

10.00 – Werkgroep 2 Effectieve datastrategie voor gemeenten

11.00 – Werkgroep 3 Achterkant van de slimme voortoets / Data en omgevingswet

12.00 – Werkgroep 4 Sensor data & privacy

13.00 – Werkgroep 5 Vormgeving van de nieuwe stad? / Ontwerpen met data

14.00 – Werkgroep 6 Meet-je-stad >> Hoe betrek en activeer je burgers?

15.00 – Werkgroep 7 Meet-je-stad >> Vergelijken van uitkomsten tussen projecten

 

Zoom-kanaal 2 https://bit.ly/zoomkanaal2

9.00  – Werkgroep 8-9 Smart Mobility:
– Smart Traffic tbv nood- en hulpdiensten
– Deelmobiliteit en -hub
– Logistieke platformen

10.00 – Werkgroep 8-9 Vervolg Smart Mobility

11.00 – Werkgroep 10 Businessmodellen voor de slimme stad

12.00 – Werkgroep 11 Ethiek

13.00 – Werkgroep 12 Modelverordening smartcitytoepassingen in de openbare ruimte

14.00 – Werkgroep 13 Crowd Safety Manager


Plenair (Zoom-kanaal 1 – https://bit.ly/zoomkanaal1)

16.00 – 17.00 uur – Pitchcarrousel werkgroepen 

17.00 – 18.00 uur – Feedbackrondes kwaliteitsteams

Zorg dat er minimaal 1 persoon van de werkgroep aanwezig is bij de terugkoppeling aan de kwaliteitsteams. 

 

 

Online werkomgeving

We werken met elkaar samen in de online werkomgeving DMI. Om sneller de weg te vinden hebben we 3 deeplinks gemaakt:

Als je een uitnodiging voor DMI wilt of voor je collega’s, meld je dan even bij Wendolijn (wendolijn@future-city.nl).

 

Als je eenmaal geregistreerd bent kun je je via de werkgroepen-pagina zelf aanmelden voor een werkgroep. Wil je wisselen van werkgroep, geef dat aan bij wendolijn@future-city.nl

 

Heb je vragen over de werkomgeving of kom je er niet uit? Alle handleidingen etc staan op de support-pagina of kijk op de wiki-pagina

 

Nieuwe aspirant partner

We zijn heel blij dat de Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven wil deelnemen aan onze City Deal. Lees meer over hen op de website  https://gezondstedelijklevenhub.nl/. De DKHGSL doet sinds het begin van onze City Deal al actief mee, zo wordt de werkgroep over ‘Meet je stad – vergelijken van uitkomsten’ getrokken door Henri de Ruiter namens de DKHGSL. Helaas lukte het niet om op 3 december te tekenen, maar we zijn heel bij dat ze het nu wel willen. In artikel 14 van de dealtekst staat dat we moeten vragen of de bestaande partners geen bezwaar hebben tegen toetreding van nieuwe partners. Dat doen we hierbij. We hopen dat niemand bezwaar heeft, als dat wel zo is, kan je dat doorgeven aan Wendolijn via wendolijn@future-city.nl

 

En we zijn heel blij dat we het CBS als nieuwe partner mogen verwelkomen! Daarmee voegen we ook hun kennis en expertise toe aan deze City Deal. Niemand heeft in de afgelopen weken bezwaar ingediend, dus daarmee stemt iedereen in met de toetreding van het CBS tot de City Deal. Komende partnerbijeenkomst zullen jullie de mensen van het CBS ontmoeten in de werkgroepen. 

 

Wie doet wat? – Werkgroepen
We willen graag weten welke partij aan welke werkgroep meedoet. Check svp het schema en geef wijzigingen door aan jan-willem@future-city.nl of wendolijn@future-city.nl.
Het overzicht daarvan staat hier: https://dutchmobilityinnovations.com/spaces/1219/een-slimme-stad-zo-doe-je-dat/blogs/general/37502/wie-doet-wat-actueel-overzicht

 

Facturatie
In februari versturen we de facturen voor de financiële bijdrage aan de City Deal. Mochten we daarvoor speciale factuurkenmerken moeten gebruiken, dan horen we het graag. Geef die svp door aan jan-willem@future-city.nl

 

We zien jullie graag volgende week donderdag!

 

Met vriendelijke groet,

 

Wendolijn Beukers – 0651581656 – wendolijn@future-city.nl
Jan-Willem Wesselink – 0628638426 – jan-willem@future-city.nl

 

www.citydealslimmestad.nl

Verwante Artikelen

Ga naar de inhoud